jeudi 4 septembre 2008

Conférence à l'IAE de Toulouse le 22 septembre : Chaires Pierre de Fermat : Conférence débat « Etre un stratège – Being a strategist »

Chaires Pierre de Fermat : Conférence débat « Etre un stratège – Being a strategist »
Stratégie dans l'entreprise : comment être un stratège ? Comment apprend-on la stratégie dans les organisations ? Quels sont les enjeux de la « fabrique de la stratégie » ? Ces trois pistes seront explorées par Richard Whittington (professeur à la Saïd Business School et Millman fellow du New College à l’Université d’Oxford). Cette conférence est organisée par l’Institut d’administration des entreprises de l’Université Toulouse 1 sciences sociales (IAE) et Midi-Pyrénées Innovation, dans le cadre des Chaires Pierre de Fermat, un programme financé par la Région Midi-Pyrénées, qui permet d’accueillir en Midi-Pyrénées des chercheurs de renommée internationale.
Les recherches de Richard Whittington portent sur la fabrique de la stratégie. Il s’intéresse dans ses travaux aux pratiques de ceux qui sont censés imaginer, formuler puis mettre en oeuvre la stratégie dans l’entreprise. Au-delà de ses aspects techniques ou purement formels, la stratégie est une activité sociale très largement dépendante d’interactions collectives. Le stratège doit déployer des compétences analytiques et parallèlement emporter la conviction de l’organisation autour d’un projet.
En face de lui, Hervé Buchwalter, PDG de Spot Image, donnera son témoignage de praticien, en expliquant son parcours et son expérience à la tête d’une entreprise multinationale. L’exposé de Richard Whittington sera fait en langue anglaise, la réponse d’Hervé Buchwalter en français, les questions et réponses seront données dans les deux langues.
Programme prévisionnel :
18h - Ouverture par Alain Bénéteau, vice-président de la Région Midi-Pyrénées et vice-président de Midi-Pyrénées Innovation, et Hervé Penan, Directeur de l’IAE de Toulouse
18h20 - « Being a strategist » : Richard Whittington (en anglais)
18h40 - La réponse du praticien : Hervé Buchwalter , président directeur général de Spot Image (en français)
19h - Débat avec le public (en anglais et en français)
19h45 - Cocktail, salle Maurice Hauriou
20h30 - Fin de la soirée
Informations pratiques :
Lieu : IAE de Toulouse (2 rue Lautmann, 31000 Toulouse), amphithéâtre V
Inscriptions et renseignements : IAE, Brigitte Bousquet

Marketing History: Strengthening, Straightening, and Extending

14th Biennial Conference on Historical Analysis and Research in Marketing (CHARM)


Hosted by the University of Leicester:

May 28 – May 31, 2009

In 2009 the CHARM conference travels to England, where the esteemed historian Lord Acton once said “It is by solidity of criticism more than by the plenitude of erudition, that the study of history strengthens, and straightens, and extends the mind” (1895).
JOIN COLLEAGUES WHO SHARE AN INTEREST IN MARKETING HISTORY!!
Papers on all aspects of marketing history and the history of marketing thought in all geographic areas and all time frames are welcome at this friendly and collegial gathering. Methodological, pedagogical, and historiographic submissions are also invited.
All paper submissions will be double-blind reviewed and a proceedings volume will be published. Full papers (25 page maximum) or extended abstracts may be submitted. Authors may choose to publish either full papers or extended abstracts in the proceedings. To provide reviewers with sufficient information extended abstracts should be: 1,200-1,500 words in length and include: the research purpose, source material or data, and sample references.
SUBMISSION DEADLINE: Monday, December 1, 2008
Outstanding full papers may be invited for publication in the Journal of Historical Research in Marketing or for submission to a special issue of the Journal of Macromarketing. Full papers are also eligible to be considered for: the Stanley C. Hollander Best Paper Award (best overall paper) and the David D. Monieson Best Student Paper Award (best paper by a graduate student). The David D. Monieson Best Student Paper Award eligibility requires that the paper be authored solely by a graduate student(s) and that student authorship be noted on the cover page upon submission.
For additional information about the Conference contact:

Program Chair:
William W. Keep
Professor of Marketing
Quinnipiac University
Hamden, CT USA
william.keep@quinnipiac.edu
Arrangements Chair:
Mark Tadajewski
Lecturer in Critical Marketing
University of Leicester
Leicester, England
Mt66@leicester.ac.uk